Varför, varför, varför?

Om man vill ta livet av sig, varför gör man det genom att hoppa framför ett tåg? Förlåt men, jag förstår att man inte tänker så när man är så fruktansvärt deprimerad, men tänk på lokföraren som kör på dig, tänk på de människor på tåget som kanske ser, tänk på Banverkets personal som måste skrapa bort dig från spåret sen. Visst, det är kanske en säker död, men det finns bättre sätt.

Anledningen till att jag skriver detta nu beror på att en bekant till mig som bor i Skåne (där det för övrigt hoppar folk framför tågen ganska ofta enligt källa), satt längst fram på ett tåg där de körde på en människa. Nu vet inte jag om denna människa tog livet av sig, men troligen var det väl så, tyvärr. Lokföraren hade bara sagt att det skett en påkörning, men eftersom hon satt längst fram såg hon polis och ambulanspersonal och hörde också allt de pratade om. Jag tycker självklart att man har rätt att bestämma över sitt eget liv, och jag tänker inte börja någon diskussion huruvida jag tycker det är själviskt eller inte, men jag tycker inte man ska blanda in andra människor om man inte vill leva längre. En annan bekant till mig har en pappa som jobbat som lokförare, han körde på en människa som tog livet av sig och har knappt vågat sätta sig på ett tåg sen dess.

Jag vill bara säga det.

För övrigt tycker jag det är fruktansvärt att någon ska behöva må så dåligt att de inte ser någon annan utväg än att ta livet av sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0