Ibland lär man sig nya saker

Här har jag gått hela livet och trott att Columbus alltid trodde att han hittat Indien, och nu får jag reda på att så var det inte alls. I själva verket trodde Columbus att han hade hittat en ny sjöväg till Indien och hamnat på öarna utanför Japan när han egenligen var kring Bahamas, och när han sedan seglade vidare trodde han att han hamnat i Kina när han egentligen var i Amerika. Där ser man!

Jag tycker faktiskt det är ganska hemskt att våra läroböcker innehåller så pass stora faktafel. Jag menar tänk om det helt plötsligt kommer fram att jorden är platt och så har vi hela tiden gått runt och trott att jorden är rund...

Nej, men allvarligt. Det finns nog inte en enda historielärobok som inte innehåller detta fel och det är faktiskt ett ganska stort faktafel dessutom.

Jag ser framemot intressanta diskussioner med mina elever när vi ska börja gå igenom det här nästa vecka.


Columbus, som visserligen dog fattig och olycklig men aldrig trodde att han varit i Indien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0