Lösspringande hundar

Nej, det är inte ok. Jag struntar i om ni tror att ni har pli på hunden och om den kanske bara vill hälsa när den kommer. Men att en okänd hund kommer springande mot en är inte särskilt trevligt. Jag känner inte hunden, jag vet inte om den bara vill hälsa eller om den tänker attackera mig. Och ni kan aldrig veta. Ni kan tro att hunden aldrig skulle göra något, att den lyssnar på er. Men tänk om den inte gör det? Tänk om hunden just idag har bestämt sig för att inte lyssna? Tänk om den springer rätt på ett litet barn som blir vettskrämd och det slutar med att hunden biter? Tänk om hunden springer ut på vägen? Ni vet inte hur hunden tänker. En hund reagerar på ett annat sätt än vad du som ägare gör. Du kanske tror att du känner din hund. Din egen lilla älskling, den skulle aldrig göra något. Men tänk om? Är det inte bättre att hålla hunden kopplad när ni är ute bland folk istället för att riskera något?

Jag älskar hundar. Hade jag tålt det, hade jag säkert haft en själv. Men jag tycker att en hund ska vara kopplad ute bland folk. Jag tycker inte om att en okänd hund kommer springande mot mig i full speed. Jag vet inte hur bra pli du har på din hund. Jag vet inte om den lyssnar på dig.

Snälla hundägare, tänk till lite. Ni är inte ensamma ute i världen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0