Onsdag

Äntligen hemma efter en heldag på arkivet och biblioteket. Slapp sitta ensam där inne, en annan snubbe (som dessutom skrev ut massa bilder åt mig, tack!), satt också där inne. Och arkivkillen var där titt som tätt också. Fick en hel massa kopior med mig. Tyvärr har de fortfarande inte hittat en verksamhetsberättelse åt mig som jag hade behövt, men jag får väl klara mig ändå. Jag hittade dessutom en massa annat intressant som jag inte hade tänkt mig, så det blir nog bra det här.

När jag var klar på arkivet gick jag till biblioteket och kikade i lite böcker. Jag hade ju behövt lite befolkningsstatistik till min bakgrund, men tyvärr finns nästan inga sådana uppgifter på arkivet. Så jag får ta det lilla som finns i gamla Kirunaböcker.

Jag blev förföljd av asylsökande killar på biblioteket också. Om någon hälsar på mig, så hälsar jag ju självklart tillbaka, men den här killen tog det tydligen som en invit och gick och följde efter mig bland böckerna. Jag försökte ignorera honom så gott jag kunde, och när han och en polare satte sig en bit från mig med några böcker, så fortsatte jag med mitt arbete, de försvann efter ett tag. Men sedan kom en annan kille och började försöka flytta på mina grejjer och ville sitta bredvid mig, men jag sa att det finns ju en stol därborta du kan sitta där. Då sa han att men jag vill ju sitta och prata med dig. Nej, sa jag bara, sedan gick han.

De stör inte mig egentligen, de vill ju bara prata, men jag hade verkligen vare sig tid eller lust till det. Och ibland hjälper inget annat än att ignorera dem tyvärr.

Jag hittade jättemycket intressanta Kirunasaker både på biblioteket och på arkivet som jag skulle ha kunnat forska om, men nej, jag tänker inte byta ämne nu, detta ska ju vara inne om en vecka. Men jag fick idéer till kommande projekt kanske.

Bland annat hittade jag information om att många Kirunabor under 1909 emigrerade till Brasilien, där de blev lovade guld och gröna skogar. Sedan fick regeringen hämta hem dem, för att många dog och det var inte så bra där. Det lät intressant tyckte jag.

Nej, nu blir att skriva lite till och sedan hämta nästa paket från HM, bara sex kvar då :/ Och sedan är det popcorn i soffan och Grey´s på TV. Wehoo !! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0