historia = tråkigt?

Jag läser ju till lärare, har börjat läsa historia nu och sedan tänkte jag läsa svenska. Alltid när jag säger vilka ämnen jag ska läsa så får jag ungefär en blick som säger "hmm, ja.. kul (fy fasiken vad tråkigt)", speciellt när jag säger historia. Den blicken fick jag av en gammal klasskompis här om dagen, det var ungefär det min sambo sa och väldigt många andra. Varför? Jag har alltid tyckt att historia är jättekul, alla tolkningar om hur världen har sett ut förr. Det är ju intressant! Ok, kungar är ju kanske inte så kul, det finns ju hur många som helst, men hur samhället såg ut, hur man arbetade, vad man gjorde. Det är ju kul :) Vad är det som är så tråkigt med historia? Vi måste ju veta hur det har sett ut förr, hur ska vi annars kunna tolka det som är nu, och det som kommer att hända? Visst man kanske inte kan veta exakt hur det har varit, men det finns ju lämningar som har gjort att man kan tolka en del som har hänt, och måste man verkligen veta allt exakt? Nej, historia är kul! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0