Databeroende?

Ja, det förra inlägget innehöll en smula ironi, men samtidigt en hel del sanning. För det är ju faktiskt så att man inte umgås lika mycket längre, mycket av tiden spenderas framför en dator eller liknande. Jag erkänner, jag är beroende av min dator. Jag hade planer på att försöka stänga av datorn på kvällarna, eftersom jag sitter så mycket vid den på dagtid, när jag pluggar. Allt skolarbete gör jag vid datorn. När jag läser från en bok så gör jag anteckningar på datorn (mina leder tillåter inte att jag skriver för hand), alla föreläsningar, alla seminarier, allting görs via datorn. Sedan sitter man ju och surfar medan man gör skolarbete också. Så egentligen behöver man ju inte ha på datorn när man ändå inte pluggar, men av någon anledning har man det ändå. Inte alltid kanske, men ofta. Ofta sitter jag och sambon med varsin dator i soffan och umgås via den. Visst är det hemskt?! Men jag tror tyvärr inte vi är ensamma om det. TV tittar jag nästan aldrig på, det är den där datorn som i princip alltid är i igång. Man kan ju undra varför egentligen, det finns inte så mycket att läsa ändå. Ofta surfar man in på samma sida 20 gånger varje dag, och det finns ändå inget nytt att läsa. Nej, jag måste nog göra ett nytt försök att stänga av datorn när jag inte pluggar. Jag har massa böcker och tidningar att läsa, som jag aldrig kommer någon vart med och sedan får man ju inte underskatta just ordet umgås heller. Alltså, umgås utan dator. (och utan TV också kanske, som tyvärr nästan alltid står på, utan att någon tittar..)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0