Niqab eller inte niqab?

Jag hade mycket planer för gårdagkvällen, men jag slog mig ner i soffan efter en pizza och sedan var det inte mer med det.

Nu till det jag sitter och upprör mig över.

Först och främst, varför är det så jäkla viktigt i Sverige att vara politiskt korrekt? Helt ärligt, man kan inte ens ha en svensk flagga utan att bli kallad för rasist.

Nu detta om niqab, DO har tydligen dömt att en kvinna som bär niqab ändå ska ha rätt att gå utbildningen till förskolelärare. Ok, hon måste väl ha rätt att läsa till vad hon vill, men, tänker hon bära niqab även under sitt arbete? Kommer någon anställa henne? Kan hon utföra sitt jobb med niqab är väl frågan man borde ställa. Om hon inte kan det, varför ska hon då i sådana fall ens gå utbildningen. Eller har hon tänkt ta av sig niqaben när hon väl får ett arbete? Exakt den här diskussionen hade vi i skolan när det visade sig att en av våra kursare under pedagogiken bar niqab. Här handlade diskussionen mest om kvinnodiskriminering vilket jag tycker är fel. Jag kan inte påstå att niqab är kvinnodiskriminering eftersom jag inte vet varför kvinnan i fråga väljer att bära niqab. Men vad hände med att se folks ansikten? Är det inte viktigt för barnen att få se sin fröken och veta vem som befinner sig där under? Många barn är ju livrädda för tomten, hur ska man kunna förklara för dem att under masken finns en fröken de ska lita på? Är det inte också fruktansvärt opedagogiskt när barnen inte ser frökens ansike och hur hon reagerar på saker och ting? Lär sig inte barn genom att härma? Eller ska hon inte ha niqaben hela tiden utan bara när män är närvarande? Tänk alla pappor som kommer med sina barn till förskolan, hur ska hon hantera dem, eller är det inte det det handlar om? Hur förklarar man för barnen att nu måste fröken ta på sig en mask för nu kommer Emils pappa?

Visst är det bra för barnen att få lära sig om alla religioner, men niqab tillhör inte islam som religion, det finns ingenting i Koranen som säger att en kvinna ska bära niqab. Det är ett helt eget val. Därför kan man inte säga att hon måste få bära det för sin religions skull. Vi får inte bära maskeringar i vårt dagliga liv, varför ska hon då få göra undantag? En fråga bara. Jag tar ingen sida, jag undrar bara. Jag förstår inte riktigt hur hon ska kunna utföra sitt arbete om hon är helt täckt.

Jag tänker inte komma med någon förklaring att jag inte är rasist. Jag tycker det är uppenbart. Det handlar inte heller om okunskap. Jag förstår bara inte hur det praktiskt ska gå till. Har jag fel, förklara det gärna för mig då.

Nu ska jag betala 300 spänn för att tyda bouppteckningar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0