Legitimation för lärare?!?

Jag läste idag att regeringen vill införa en lärarlegitimation för att kvalitetssäkra läraryrket. Det kom egentligen inte som en nyhet då vi diskuterat detta under utbildningen redan, men jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Jag tycker det är bra att man ska kunna bli av med sin legitimation och även kunna varnas. Och visst skulle det vara bra i praktiken om alla lärare var behöriga, men det är inte alltid det är möjligt och det är inte heller alltid den behöriga läraren som är den bästa läraren. Det känns som att det kanske finns viktigare saker att lägga pengar på än att införa en legitimation. Även om det kanske skulle kunna höja lärares status, och därmed höja lönerna, men jag har svårt att se att det kommer fungera i praktiken.

Det finns många obehöriga lärare som är otroligt duktiga, och i vissa fall även bättre än de behöriga. Bara för att man är behörig lärare, betyder det inte att man är en bra lärare. Det är svårt det där med obehöriga lärare, självklart ska man inte kunna ta ett jobb från någon som har gått 4-5års utbildning, men det finns också många obehöriga som arbetat under flera år som lärare, och de kanske verkligen är jätteduktiga och omtyckta, ska de då förlora sitt jobb till någon som aldrig arbetat som lärare, men läst till det under flera år? Jag vet inte, det är en svår fråga. Visst, vill man jobba som lärare och också har ett jobb som det, kanske man också borde läsa till det på sidan om, om det verkligen är det man vill göra.

Att det behövs en förändring är helt sant men jag tror att det är viktigare att satsa på en bättre utbildning för lärare, och också att faktiskt ge lärare en högre lön, i samband med högre status, för det skulle kanske locka fler som faktiskt vill bli lärare att just bli det. Men det kräver också högre antagning till lärarutbildningen, så att vem som helst inte kan bli lärare. Många som söker sig till lärarutbildningen idag, har oftast väldigt låga betyg och söker dit när de inte kommer in någon annastans. Det märker jag själv på den utbildning jag går, hur ska man kunna begära att eleverna kan stava när inte ens de blivande lärarna kan det? Lärare borde också få mer credit för det arbete de faktiskt gör. Hur många lärare arbetar deltid? Många arbetar betydligt mer än vad de får betalt för. Tänk allt arbete med rättning av prov och planering av lektioner, föräldrasamtal och liknande, som lärarna faktiskt gör hemma på sin fritid. Det är ju inte så konstigt att läraryrket inte är särksilt populärt, även med tanke på all skit som lärare får ta nuförtiden. Så egentligen är införandet av 40-timmarsvecka, som också är på tapeten, ett hån mot lärarna, då det inte är särskilt många som arbetar 40-timmarsveckor idag, de arbetar betydligt mer, det är bara det att de inte får betalt för det. Så vad ska de göra, strunta i att rätta prov, skita i att planera lektionerna och ta det som det kommer istället? Ja, det blir säkert jättebra.

Tanken med att även införa ett års introduktion med mentor låter ju också jättebra. Många klarar inte att ställa sig som en färdig lärare inför en egen klass efter sin utbildning. Man har helt enkelt inte fått tillräckligt mycket praktisk erfarenhet. Men hur ska det fungera egentligen? Vilken lärare har tid att ställa upp som mentor under ett år och vem ska betala det? Ska man behöva ta studielån för ett år till, är inte lärarutbildningen tillräckligt lång redan? Sex års studietid för att bli gymnasielärare? Ja, kom gärna med vettiga förslag på hur det ska lösas så lovar jag att ge det en chans.




Jag lyssnar på föreläsning, som den bra lärare jag ska bli :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0